Omslaget till Vaxholmsdeckaren I dödens tjänst av Linda Sundgren. Bilden är beskuren. Kultur Läkarmord i lugna Vaxholm 30 Augusti 2017 En kall novembermorgon hittas läkaren Torsten Bredvinge död i sin säng i villan på Resarö. Det visar sig att den välrenommerade kirurgen blivit mördad och ärendet hamnar på Vaxholmspolisens bord. Under utredningen kommer det fram avslöjanden om den avlidne, som överraskar inte minst änkan. Samtidigt försöker Skärgårdstidningens redaktör Angelica Moe ta reda på vad som gick snett när en ung man från Skarpö oväntat avled under en operation. Ingreppet utfördes vid samma sjukhus som den mördade läkaren arbetade på, och frågan är om det finns någon koppling till mordet. I dödens tjänst är en fristående uppföljare till deckaren Ondska utan ånger och den andra delen i en planerad serie om redaktör Angelica Moe och skärgårdspolisen. Handlingen utspelar sig till stor del i och kring Vaxholm. Förutom mordintrigen finns en kringhandling – om vänskap, kärlek, stress och vardag – som också är intressant. Bokens författare Linda Sundgren (som för övrigt är journalist och medarbetare i Sjömannen sedan flera år) är skicklig på att teckna personporträtt som gör karaktärerna levande för läsaren. Deras problem blir mina problem, så känns det när jag läser. Dessutom kan Linda Sundgren konsten att hålla spänningen uppe genom hela boken och – inte minst – knyta ihop handlingen på ett logiskt och trovärdigt sätt. Inga irriterande lösa trådar som spretar på slutet. Allt hänger ihop. Att ha en journalist i huvudrollen i en deckare är förvisso inte unikt, men det gör mig ingenting. Det funkar bra här. I dödens tjänst är väl värd att läsa. Den är, tycker jag, ännu ett snäpp bättre än första boken i serien. Nu ser jag fram emot att förhoppingsvis få möta Angelica Moe och skärgårdspolisen igen framöver i en tredje bok. Klara Johansson Kultur Text Redaktionen Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt ”Vi måste prata mer om skatte- och pensionsfrågor” Almedalsveckan är över för det här året. Under tre dagar har seminarier och paneldebatter avlöst varandra på den maritima mötesplatsen i Visby. Seko sjöfolk fanns givetvis på plats för att delta i samtalet. 26 Juni 2026 Aktuellt Sjöfolk har sämre arbetsvillkor än andra yrken De som råkar ha sin arbetsplats på vatten har inte samma lagliga skydd som de som arbetar på landbacken. Det här är absolut ingen nyhet, men eftersom ingen förbättring sker måste det påtalas igen. 25 Juni 2026 Aktuellt 11 000 sjömän evakueras av FN Drygt 11 000 sjömän som i månader suttit fast innanför Hormuzsundet kommer att evakueras av FN. Det uppger FN:s marina organ IMO. 24 Juni 2026 Aktuellt Vad får folk att vilja jobba kvar i sjöfarten? Vad krävs för att de som utbildar sig inom sjöfart också ska vilja stanna kvar i branschen? Det var en av huvudfrågorna vid Sjöbefälsföreningens seminarium i Almedalen. 23 Juni 2026