I oktober 2017 bjöd befälhavaren på Viking Cinderella två fartygsinspektörer från Transportstyrelsen på middag i samband med en inspektion ombord. Nu döms alla tre för mutbrott. Foto: Viking Line Arbetsmiljö Fartygsinspektörer döms för mutbrott 11 Oktober 2019 Stockholms tingsrätt dömer två fartygsinspektörer från Transportstyrelsen och en befälhavare på Viking Cinderella till dagsböter för mutbrott. De två inspektörerna bjöds på middag ombord under en inspektion hösten 2017. I samband med en inspektion ombord hösten 2017 bjöd befälhavaren de två inspektörerna på middag i en av fartygets restauranger. Det rör sig om en middag för ungefär 450 kronor per person. Fyra personer deltog – de två inspektörerna och två personer ur fartygets besättning. Inspektörerna och befälhavaren åtalades för mutbrott. Alla tre nekar till brott men döms nu av tingsrätten till dagsböter. Inspektörerna döms för tagande av muta till 50 dagsböter om 400 kronor. Befälhavaren döms för givande av muta till 40 dagsböter om 600 kronor. Enligt domen fick Transportstyrelsen kännedom om middagen via personal på fartyget, då personalen fann det anmärkningsvärt att inspektörerna bjöds på middag. Myndigheten tog ärendet vidare till personalansvarsnämnden som i sin tur tog saken till åklagarmyndigheten. I Transportstyrelsens riktlinje om mutor tas restaurangbesök upp som exempel på muta. Huvudregeln är att den anställde själv ska betala sina måltider när personen är i tjänst. Undantagsvis kan en anställd acceptera en enstaka måltid som vederbörande erbjuds i samband med myndighetsutövning, till exempel vid inspektion. Måltiden ska i så fall vara av vardaglig karaktär och gäller enbart om den anställde inte har möjlighet att ordna mat på annat sätt och om det inte finns möjlighet att betala för maten. ”måltiden ska vara av vardaglig karaktär” Huvudförhandlingen i Stockholms tingsrätt hölls för två veckor sedan. De två inspektörerna har i sitt försvar uppgett att det är brukligt med arbetsluncher i samband med inspektion. Men enligt åtalet var den aktuella middagen inte av vardaglig karaktär. Bent Björn-Nielsen är klubbsektionsordförande för Seko i Viking Line. – Att inspektörerna bjuds på middag är helt befängt, säger han. De är där för en inspektion, inte för någon nöjesresa. Vi har bra mat i mässen ombord och det går utmärkt att äta där. Han berättar att personalen ombord varit orolig för att inspektionerna inte sköts som de ska. ”att inspektörerna bjuds på middag är helt befängt” Rederiet Viking Line skriver i ett mejl till svenska Yle att de kommer att överklaga domen och att middagen ägde rum för att befälhavaren i lugn och ro skulle kunna diskutera sjösäkerhetsfrågor med inspektörerna. – Viking Line har fortsatt fullt förtroende för befälhavaren. Vi är helt övertygade om att vår befälhavare genom detta inte har försökt att påverka tjänstemännen eller resultatet av inspektionen på något sätt. På grund av åtalet har vi dock uttryckligen skärpt instruktionerna kring motsvarande situationer, uppger rederiet för Yle. AktuelltArbetsmiljö Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Beslagtagna fartyget Caffa får överlämnas till Ukraina Fartyget Caffa, som den 6 mars i år bordades av svenska myndigheter, får överlämnas till Ukraina. Det enligt ett beslut av Ystads tingsrätt. 04 Juni 2026 Aktuellt Brister i navigationsrutiner orsak till grundstötning Orsaken till att bulkfartyget Meshka gick på grund i Öresund i maj förra året var bristande reseplanering, men även sjötrafikövervakningens sena ingripande. Det skriver Statens Haverikommission i sin slutrapport. 01 Juni 2026 Aktuellt Hårdare regler för vidareförsäljning av tankfartyg EU:s medlemsländer har beslutat om ett tjugonde sanktionspaket mot Ryssland. Det innebär att 46 nya fartyg nu hamnar på sanktionslistan, samtidigt som 11 tas bort. Paketet lade även grunden för att på sikt förbjuda all transport av rysk olja. 20 Maj 2026 Aktuellt Ännu en besättningsmedlem på Sea Owl 1 anhållen I drygt två månader har fartyget Sea Owl 1 legat för ankar utanför Trelleborg, efter att Kustbevakningen bordat fartyget. Nu har ytterligare en besättningsmedlem anhållits. 17 Maj 2026