Av- och påmönstringar har varit svårt under pandemin. Wallenius och andra storsjörederier har haft det tufft. Arkivbild. Foto: Dick Gillberg Reportage Tufft år på HR 22 Juni 2021 Wallenius personalavdelning har haft ett tufft år. Att få ut och hem besättningar under pandemin har tidvis varit ett dygnet-runt-arbete. (Texten ingår i en serie om året med pandemi. Se länkar till övriga artiklar längre ner) Sjöpersonalchef Dennis Johansson visar rutinerna för påmönstring under pandemin. Självkarantän hemma i 14 dagar, flygresa, karantän, ombordstigning. Wallenius satte upp strikta rutiner tidigt under virusutbrottet. – Att inte få ombord smitta är väldigt viktigt. Det vore förödande. Hittills har vi inte fått ett enda fall ombord. Däremot har flera fall upptäckts och stoppats före påmönstring. När det blev möjligt att göra PCR-tester införde Wallenius tester efter flygresan och strax innan personen går ombord. – Vi har hittat många fall där. Då får påmönstringen avbrytas. Vi hade en person som var frisk när han flög men några dagar senare uppvisade ett positivt covid-test. Han fick stanna isolerad på hotellet tills han blev frisk. De ombord blev ju inte så glada. Avlösaren som inte fick mönstra av blev förstås besviken. Avlösaren blev förstås besviken Förståelsen är stor hos rederiets sjömän, menar Dennis. Det är svårt att planera när länder stängs och läget ändras från dag till dag. Besvikelsen var större i början av pandemin och det har varit ett tungt år för HR. – Hur mycket vi än jobbade och försökte hitta lösningar så gick det ibland inte. Vi chartrade till och med egna flyg för att få ut och hem besättningar när det blev akut, säger han. Normalt är törnarna för Wallenius svenska personal runt tre månader. – Vi har haft längre törnlängder under pandemin men nu försöker vi få hem dem så fort som möjligt. I enstaka fall har även svenskar fått vara ute i sex sju månader när det var som svårast att få till avlösningar. Hur är det nu? – Det är fortfarande svårt att få till resor. Länder stänger ner helt plötsligt och ibland vet vi inte förrän samma dag om det går att lösa av eller inte. PCR-testerna har underlättat, liksom att man idag vet vilka platser som brukar fungera för besättningsbyten. – Japan använder vi mycket. Kina är stängt. I Korea löser vi inte, det är krångligt och ett tag ville de att man ska sitta i karantän i 14 dagar även efter avmönstring. Rederiet försöker i den mån det går att göra besättningsbyten i Europa för svensk personal. – Vi vill undvika hotellkarantän. Kommer fartygen bara upp till Europa så löser vi det oftast. PCR-test, kör ner med hyrbil och går direkt ombord. Avlösande besättning tar hyrbilen hem. Kommer fartygen bara upp till Europa så löser vi det oftast Filippinska besättningsmedlemmar har det besvärligare, berättar Dennis. Landet har stängts och öppnats i omgångar och det är ständiga problem med visum för att få resa in i Europa och USA. Till vissa länder, som Kina, kan de inte resa in alls. – Våra filippinare sitter i hotellkarantän innan de lämnar Manila, de sitter på rummet och får mat vid dörren. När de flyger ut har de mask och visir på sig, även på längre flygresor. Sedan är det återigen en karantän på 5–7 dagar samt ytterligare ett PCR-test innan de går ombord. Hur mår era besättningar överlag under pandemin? Har ni koll? – Vi pratar mycket med dem. Största oron verkar vara att få smittan ombord. Törnarnas längd var en oro initialt, men inte lika mycket nu när man vet att det kan hända och är förberedd på det vid påmönstring. Wallenius har under pandemin haft ett antal fartyg kallupplagda i bland annat Lyngdal i Norge. I januari togs svenskflaggade Mignon i drift igen och i slutet av maj följer Undine efter. Därmed är alla rederiets fartyg under svensk flagg i trafik. – Det ser positivt ut framåt. Det börjar ljusna. Men det är fortsatt svårt att göra avlösningar. Vi skulle väldigt gärna se att sjömän prioriterades för vaccin eftersom de reser så mycket. Filippinerna gör så, tack och lov. Men Sverige har inte sagt ja än. Jag tror inte politikerna förstår hur stor betydelse detta har, säger Dennis Johansson. Vi skulle väldigt gärna se att sjömän prioriterades för vaccinering eftersom de reser så mycket Läs mer: Stolt över samarbetet Tufft år för HR Sjöman blev bankman ”Ringer de så åker jag” Hanna kör för ICA Rederier om framtiden Experten: Var tydliga Reportage Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025