Gösta Bågenholm växte upp på en båt så yrkesvalet var givet. Han gick med i Sjömansunionen samma dag som han var klar med utbildningen. ”Min pappa, som var skeppare, tyckte att alla i manskapet skulle vara med i facket. Han hade ju varit med under 1930-talet”, berättar Gösta Bågenholm. Foto: privat Nyheter Sjöfartshistoria tävlar om plats i P1:s Sommar 21 Maj 2019 Uppvuxen på båtar som trafikerade Göta Kanal, med en pappa som kapten och mamma som kocka, låg sjömansyrket bokstavligen i blodet. Nu kan Gösta Bågenholm bli sommarpratare i Sveriges Radio P1. Likt Moses sjösattes han i en korg. Men inte i Nilen, utan ombord på kanalbåten Sigurd, sammanfattar han själv inledningen på sjömanslivet. Sigurd minns han inte så mycket av, däremot kanalfraktaren Ulla där han lekte med ”koks, uttjänta kastruller och rosthackor”. Samtidigt som han lärde sig de grundläggande kunskaperna inom sjömansyrket. Sedan följde en lång rad fartyg: Från Diana, där han var med om kanalbåtens förlisning efter en kollision 1963, till kust- och östersjöfart och slutligen tillbaka till trafik på Göta kanal. Från jungman och matros på 1960-talet till befälhavare på 1980-talet. – Jag hörde att P1 sökte bidrag till tävlingen ”Lyssnarnas sommarvärd” och tänkte att jag skulle lämna in ett. Av 400 bidrag blev åtta utvalda till omröstningen om vem som blir värd, berättar han. I programmet ska han – om han vinner omröstningen – bland annat prata om längtan och drömmar. Stämningen ombord när mamma läste högt och sjöng för bryggvakten och manskapet i skansen. Men även om hantverksskickligheten och yrkesstoltheten. Och sjömanslivets ständigt närvarande fasa: Förlisningar och döden genom olycksfall. – Mellan 1946 och 1963 förliste 277 svenska lastfartyg. Jag ska ta upp några av dem som exempelvis Kinnekulle och Läckö i början av 1960-talet. Och mytbildningen kring att ryska- eller polska krigsmakten genomförde kapningar på Östersjön. Uppgifterna om kapningarna satte extra press på sjömän och deras familjer, berättar Gösta Bågenholm. Med en pappa som arbetade i Thunbolaget upplevde han den på nära håll. Förutom minor och stormar oroande man sig även för rysk piratverksamhet. Något som fick allvarliga konsekvenser för sjösäkerhetsarbetet, menar Gösta Bågenholm. – Det finns många orsaker bakom förlisningarna, men en av dem var en undermålig utbildning av befäl. Fartygen var många gånger inte dåliga i sig utan skepparna gick ut i för dåligt väder, och mytbildningen gjorde att man fokuserade på ryska pirater istället för säkerhetsarbete. Inledningen på hans bidrag går att lyssna på Sveriges Radios hemsida. Där kan du även ta del av de andra sju bidragen och rösta för vem du tycker ska bli ”Lyssnarens sommarvärd” i år. Omröstningen håller på till och med söndag. På Gösta Bågenholms facebooksida kommer han under veckan att skriva om såväl sjöolyckor och vardagsslit för att ge en större inblick i ämnesvalet. Gösta Bågenholm har även skrivit flera böcker med sjöfartsanknytning, bland annat Sjöfartslexikon och Ett medeltida sjölexikon från Island. Okategoriserade Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025