Mia Björling är matros på Wallenius fartyg Carmen. Foto: privat Reportage Långa törnar i Wallenius 22 Juni 2021 Karantän före påmönstring och förbud att gå iland. Mia Björling, matros i Wallenius, berättar om jobbet under pandemin. (Texten ingår i en serie om året med pandemi. Se länkar till övriga artiklar längre ner) Mia Björling har seglat i Wallenius sedan 2007 och gör sin andra törn på Carmen. Innan dess var hon på Mignon, Oberon, Figaro och Aniara. Denna gång satt hon i hemmakarantän före påmönstring. Inför förra törnen fick hon sitta i karantän på ett hotell i Yokohama, Japan. När Sjömannen når Mia ligger hennes fartyg på varv i Kina. Hur har det senaste året fungerat? – Våra törnar har förlängts med upp till tre månader och vi måste ansöka om att få mönstra av en månad innan vi vill åka hem. Min förra törn blev fem och en halv månad på grund av corona. Wallenius anstränger sig för att vi ska få göra besättningsbyten, men ibland är det inte så lätt att få till med inreseregler och annat. Själva arbetet ombord då? – Alla moment som inkluderar folk utanför besättningen har blivit väldigt omständliga. Endast de som är ytterst nödvändiga får komma ombord. Annars märks det mest på att vi inte får gå iland alls. Vi får inte heller ta emot besök. Man får se till att packa ordentligt med hygienprodukter till exempel. Vi får inte gå iland alls Hur är det att ligga på varv i pandemi? – Den största skillnaden är att vi inte får gå i land. Eftersom vi ska vara här i 55 dagar kan det kännas lite drygt. När vi ankom Quingdao var vi tvungna att göra PCR-test. Annars gäller social distansering och munskydd. Inga besökare förutom vår inspektör får äta ombord. Och vår inredning blev desinficerad med någon rök vid ankomst. Vad gör du på ledig tid ombord? – Jag läser, kollar på film och lyssnar på poddar. Den största skillnaden mellan att ligga här och att vara i sjön är att det inte går att gå ut på däck och koppla av. Jag tror att det kommer kännas rätt skönt att lämna varvet i juni. Mia säger att hon hade tur under sin hotellkarantän i Japan. – Vi bodde på fyrstjärnigt hotell och hade fina rum. Vi fick vistas på hotellet och även gå ut och promenera. Hotellet låg precis vid en park där det var trevligt att strosa runt. TV-utbudet var sådär, bara en kanal med engelskt tal, men det fanns bra wifi så jag streamade filmer och serier. Tiden i karantän påverkade mig inte speciellt. Fast utan wifi och promenader hade det nog varit en pina. Karantän behöver alltså inte betyda att man sitter inne på hotellrummet och får mat levererad vid dörren? – En del har det så. Det verkar vara väldigt olika beroende på vilket land det är. En del får sitta på bedrövliga hotell och får mat till rummet. Vissa har bara fått beställa snabbmat med taxi. Jag har skeppskamrater som inte fått lämna rummet. Våra filippinska besättningsmän sitter i strikt karantän i Manila innan de får åka iväg. Hon betonar att situationen för de filippinska kollegorna har varit, och är, tuff. – Om det är lockdown i landet när de mönstrar av, så är det svårt för dem att komma ombord igen om de lyckas komma hem till provinsen där de bor. Vissa har gått hemma utan lön väldigt länge eftersom det är svårt att ta sig till Manila. Många hinner knappt hem efter en lång törn innan de måste ombord igen. De är rädda att inte kunna ta sig tillbaka till Manila och de vågar inte tacka nej till jobb. De vet inte när nästa chans kommer. Läs mer: Stolt över samarbetet Tufft år för HR Sjöman blev bankman ”Ringer de så åker jag” Hanna kör för ICA Rederier om framtiden Experten: Var tydliga Reportage Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025