Hanna Lahtinen är numera leveransansvarig chaufför inom Icas e-handel. Foto: Klara Johansson Reportage Hanna kör för Ica 22 Juni 2021 Hanna Lahtinen var cateringvärd på Stena Scandinavia men blev uppsagd när pandemin bröt ut. Nu kör hon lastbil och levererar matvaror. (Texten ingår i en serie om året med pandemi. Se länkar till övriga artiklar längre ner) – Det här är något helt annat. Jag har inte riktigt vant mig än, säger Hanna Lahtinen om sitt nya jobb. Sedan mitten av februari är hon leveransansvarig chaufför på Icas nystartade lager för e-handel i centrala Göteborg. Hon sades upp från Stena Line i mars förra året. Uppsägningstid tre månader. – Sedan utnyttjade de en avtalsklausul om att inte tappa sin las-plats och kallade in oss igen, så jag jobbade augusti också. Hanna hade inga planer på att byta arbetsplats innan pandemin dök upp. Hon gillade sitt jobb i restaurangen ombord och var fackligt engagerad i sektionen. Att hitta nytt arbete har inte varit lätt. Det är många sökande till jobben som finns och man måste tänka betydligt längre utanför boxen än vanligt, menar hon. Att leta restaurangjobb mitt i pandemin kändes inte rimligt. Jobbet hon har nu skulle hon knappast ha hittat till i vanliga fall. – Man får släppa yrkestänket man har annars. Jag gick en kurs i administration under tiden jag sökte jobb. Jag kanske inte vill köra lastbil långsiktigt, men det är helt okej, och jag kan absolut tänka mig att vara kvar inom Ica på något sätt. Vill du jobba ombord igen om du får möjlighet? – Ja och nej. Jag saknar jättemycket med att jobba på sjön, inte minst gemenskapen. Jag kan absolut komma tillbaka om resandet blir som det var före pandemin, med många gäster. Men vad jag förstår är det inte samma bransch längre. Jobbet jag hade i restaurangen finns inte riktigt kvar, de flesta jag känner jobbar mest inom hotellet nu. Som resandet ser ut nu lockar det mig inte ett dugg. Vad jag förstår är det inte samma bransch längre Hanna Lahtinen anser att hennes tidigare arbetsgivare kunde skött kommunikationen med personalen bättre under coronakrisen. Hon menar att de anställda fick dålig och sen information, vilket gjorde att det istället spreds rykten ombord. – Mycket information kom till oss den fackliga vägen fast den egentligen borde ha kommit från arbetsgivaren, säger hon. Företaget borde ha kommunicerat mer och använt smartare kommunikationsvägar. Det går ju att nå hela besättningar eller personalgrupper direkt. Hon tror att bristen på information till stor del kan förklaras med att cheferna ombord inte heller visste vad som hände. – Väldigt många lägre befäl fick också gå. Det var stökigt på alla fronter. Läs mer: Stolt över samarbetet Långa törnar i Wallenius Tufft år för HR Sjöman blev bankman ”Ringer de så åker jag” Rederier om framtiden Experten: Var tydliga Reportage Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025