17 mars 2020. Sista bilden som togs ombord på Viktor Olof Nederberg innan uppsägningen. Som personalpurser fick han ringa anställda och berätta när M/S Eckerö lades upp. Foto: privat Reportage Sjöman blev bankman 22 Juni 2021 Viktor Olof Nederberg bytte jobbet i informationen på M/S Eckerö mot arbete på Ålandsbanken i Mariehamn. (Texten ingår i en serie om året med pandemi. Se länkar till övriga artiklar längre ner) Viktor Olof Nederberg, eller Von som han kallas, var anställd som huvudkassör och ansvarade för pengar och information ombord på fartyget. Ofta var det hans röst som hördes i högtalarna. ”Mina damer och herrar, välkomna ombord på Eckerö Linjens M/S Eckerö…”. Han vikarierade även som personalpurser. I mitten av mars förra året var han ombord som personalpurser. Några dagar tidigare hade M/S Birka lagts upp och nu kom beskedet att även M/S Eckerö skulle läggas upp. – Det var jag som ringde merparten av de anställda för att berätta om läget. Då trodde vi alla att vi snart skulle vara i trafik igen. Riktigt så blev det inte, säger han. Då trodde vi att vi snart skulle vara i trafik igen I april förra året blev han uppsagd. Fredag 24 juli var hans sista anställningsdag och måndagen därpå började han på banken. – Jag behövde aldrig kontakta a-kassan vilket var skönt. Jag sökte några jobb, bland annat två på Ålandsbanken, och så fick jag den här tillsvidareanställningen. Hans jobb är att hantera bolagshändelser. Sittande framför tre datorskärmar håller han koll på aktier och räntor. – Jag har alltid sagt att jag ska jobba på bank om jag slutar på sjön. Nu har jag fått chansen och det är väldigt lärorikt. Jag blev pappa 2019 så det passar ganska bra att jobba i land några år. Vi se vad jag hittar på när man får socialisera med människor igen. Jag kanske går tillbaka ut på sjön någon gång eller gör något annat inom sjöfarten, säger han. Von är utbildad konceptsäljare och har arbetat till sjöss i runt tio år. Han är uppvuxen i Härnösand och bodde i Stockholm några år innan han hamnade på Åland för kärlekens skull. M/S Eckerö var hans sjunde fartyg. – Jag har aldrig varit på ett fartyg med så bra sammanhållning som vi hade där. Jag saknar och tänker en hel del på mina gamla kollegor och vänner från M/S Eckerö. Arbetstiderna med ledigheten saknar jag också. Jag saknar arbetstiderna med ledigheten Under pandemin har han saknat att träffa släkt och vänner i Sverige. Hans mamma har knappt fått träffa sitt barnbarn annat än över messenger. Samtidigt försöker han ta det hela med ro. Ingen i hans närhet har varit sjuk och han har ett jobb. – Jag försöker tackla allt så positivt som möjligt. Man får se det som livserfarenhet. Det är vad det är. Det är mycket tråkigt i samhället just nu och alla har inte haft samma tur som jag. Läs mer: Stolt över samarbetet Långa törnar i Wallenius Tufft år för HR ”Ringer de så åker jag” Hanna kör för ICA Rederier om framtiden Experten: Var tydliga Reportage Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025