Aktuellt – Sjömannen
Sjömannen

Aktuellt

Sjömannen bevakar nyheter inom handelssjöfarten i allmänhet,
med extra fokus på manskapets arbetsvillkor i synnerhet. 

Internationellt

FN vill prioritera sjömän för vaccinering

Över 80 procent av världshandeln sker med sjöfart, och den globala ekonomin är beroende av de runt två miljoner sjömän som håller världshandelsflottan igång, skriver fem FN-organ gemensamt. Sjömän har påverkats kraftigt av reserestriktioner till följd av pandemin och enligt FN var runt 400 000 ombordanställda fast på handelsfartyg i januari i år, långt efter att deras kontrakt löpt ut och utan möjlighet att bli avlösta. 

Internationellt

Han kan få leda sjöfolket i ETF

Vilka frågor vill du driva om du väljs till ordförande?

Internationellt

Hjältar vann fototävlingen

Fototävlingen ”Still at sea” arrangerades av ITF Seafarers’ Trust och har pågått under hösten. Tanken var att uppmärksamma alla de sjömän som på grund av pandemin tvingats stanna ombord betydligt längre än vad som stått i deras kontrakt. Stängda gränser, inställda flyg och reserestriktioner har sedan i våras ställt till det för världens sjömän och gjort besättningsbyten till ett stort problem.

Internationellt

”Cabotagereglerna sätts ur spel”

Enligt Seko sjöfolk fanns ju ett svenskflaggat fartyg tillgängligt under aktuell period?

Internationellt

Mercy Ships bygger nytt sjukhusfartyg

Fartyget på 174 meter och 37 000 bruttoregisterton byggs för välgörenhetsorganisationen Mercy Ships som bedriver sjukvård i utvecklingsländer. Organisationen har idag verksamhet ombord på sitt befintliga sjukhusfartyg Africa Mercy.

Internationellt

”Osmakligt och inhumant”

Beslutet gör det möjligt för rederier med Panamaflaggade fartyg att låta sina sjömän stanna ombord i ytterligare tre månader. Det innebär att sjömännen kan få vara ombord och arbeta i totalt 17 månader.

Internationellt

Göteborgs containerhamn har fullt upp

De tio största hamnarna i Europa tappade i snitt fem procent av sina containervolymer under årets första kvartal jämfört med förra året, enligt hamnarnas egen rapportering. I kontrast till detta har containervolymerna i Göteborgs hamn istället ökat med åtta procent under samma period.

Internationellt

Besättningsbyten globalt ett gigantiskt problem

Stängda gränser och reseförbud drabbar av- och påmönstrande sjömän. Fler och fler är kvar ombord trots att deras kontrakt gått ut. Hemma väntar deras avlösare utan lön.